Home > Nieuws > Integratiemaatjes gezocht!

Integratiemaatjes gezocht!

2 oktober 2023
Integratiemaatjes gezocht!

Integratiemaatje

Het maatjesproject voor Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken heeft als doel om vluchtelingen zelfvertrouwen te geven, om het contact met Nederlanders aan te gaan, en de integratie te bevorderen. En aan de andere kant om sociale cohesie te bevorderen; als maatje kan je ook veel meekrijgen van andere culturen en gewoontes!

Wat doet een maatje?
Als maatje bied je een vluchteling(en) ondersteuning bij zijn of haar sociale en professionele ontwikkeling. Dit doe je door bijvoorbeeld samen te werken aan een opdracht, te koken, een open dag te bezoeken of iets leuks te ondernemen. Als maatje is het mogelijk om je kennis en netwerk in te zetten om een ander op weg te helpen, door bijvoorbeeld door samen naar een sportclub te gaan. Het kan gaan om het ondersteunen van iemand alleen, maar een maatje kan matchen met een gezin.

Waarom is een maatje waardevol?
Niet iedereen kan terecht bij zijn/haar eigen netwerk voor praktische of sociale hulp. Daarbij is het niet altijd makkelijk om je weg te vinden in Nederlands als nieuwe bewoner.  Als maatje kan je waardevol zijn in deze zoektocht naar aansluiting in de gemeente Nijkerk. Door samen te werken aan uiteenlopende doelen kan ondersteund worden om zelfstandig te leren leven in de gemeente Nijkerk.

Voor wie is het project?
Voor nieuwe Nederlanders die nog wat extra hulp en ondersteuning kunnen gebruiken. Vrijwilligers van VluchtelingenWerk (maatschappelijk begeleiders) ondersteunen nieuwkomers 12 maanden met praktische en juridische hulp. Maar voor sommigen is meer hulp welkom. Dat kan zijn omdat iemand een groot gezin heeft of omdat iemand de taal minder machtig is dan anderen. Voor deze mensen kan een integratiemaatje van grote waarde zijn.

Hoe lang ben je maatje?
Dit kan ingevuld worden naar eigen ingeving en het verschilt per persoon. Bij het starten gaan we uit van ongeveer 4 à 6 maanden. Is er een klik en is het contact voor beide waardevol? Dan is het logisch als het wat langer duurt. De invulling van hoe vaak per week/maand verschilt per situatie, afhankelijk van de behoefte van de vrijwilliger en de statushouder.

Waar?
In de gemeente Nijkerk. Er wordt natuurlijk gekeken naar de verschillende gemeentekernen bij een koppeling. Er kan afgesproken worden in gemeenschappelijk ruimtes in de gemeente maar huisbezoek is ook een optie, dit kan naar wens ingevuld worden.

Enthousiast. Wat nu?
Neem dan contact op met Bram Houtman via info@ndbnijkerk.nl of tel. 06 47216071. Dan kijken we samen of er een match is met iemand die een integratiemaatje kan gebruiken.