Home > Onze projecten > SchuldHulpMaatje

SchuldHulpMaatje

helpt bij financiële problemen

SchuldHulpMaatje is een initiatief van de landelijke kerken in Nederland als antwoord op de toenemende schuldenproblematiek. Overal in het land helpen professioneel opgeleide maatjes mensen die vastlopen met hun financiën. Zij staan voor iedereen klaar, ongeacht ras, geloof of levensovertuiging. SchuldHulpMaatje geeft géén geld.

De vrijwilliger gaat bij de betrokkene langs en helpt orde op zaken stellen. Minstens zo belangrijk: hij of zij leert hoe iemand ook in de toekomst zijn of haar financiële huishouding gezond kan houden. De objectieve blik, onafhankelijkheid, tijd en persoonlijke aandacht geven vertrouwen en helpen mensen om hun problemen aan te pakken.

Voor wie?

• Voor personen en huishoudens die schulden en/of financiële problemen hebben of dreigen te krijgen
  • Voor iedereen die zijn of haar financiën op orde wil krijgen en houden

Een SchuldHulpMaatje

• Biedt de hulpvrager (kosteloos) sociale en praktische ondersteuning
  • Bevordert de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van de hulpvrager
  • Wordt gekoppeld aan een hulpvrager zolang het nodig is
  • Heeft frequent persoonlijk contact met de hulpvrager
  • Wordt ondersteund en begeleid door coördinatoren
  • Volgt een speciaal ontwikkelde cursus en ontvangt jaarlijks bijscholing
  • Is gescreend op betrouwbaarheid

Hulp tijdens drie fasen van financiële problemen

1. Preventiefase: het voorkomen van (grote) schulden
  2. Schuldhulpfase: Naast professionele schuldhulpverlening is een maatje aanwezig als extra steun in de rug
  3. Nazorgfase: het voorkomen van terugval

Heb je hulp nodig?

• Krijg je meer rekeningen, dan je kunt betalen?
  • Maak je je post niet meer open?
  • Weet je niet precies hoe je rond moet komen en kom je iedere maand geld tekort?
  • Kun je hulp gebruiken bij je financiële beheer?
  • Vind je het moeilijk om hulp te vragen en sta je emotioneel onder druk?

Als je één of meerdere vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan is het verstandig om hulp in te schakelen. Wij helpen je graag!

Contactgegevens

Voor meer informatie of het aanmelden van een hulpvraag kun je mailen naar schuldhulpmaatje@nijkerksdiaconaalberaad.nl of bellen met 06 - 57 83 54 60.

Ervaringen

Lees hier de verhalen van de SchuldHulpMaatjes. De dingen die ze meegemaakt hebben en waar ze andere mensen mee hebben geholpen. Komt één van de situaties overeen met die van jou, neem dan contact met ons op. We kunnen en willen jouw ook graag helpen.

Ervaringen en verhalen